Page 14 - Numero 89
P. 14

CARACTERS 89definitiva  1-1:maqueta 39. 4.qxd  8/5/20  18:39  Página 14









                                                                La prosa de Lucia Pietrelli és esmola-
                                    Le fiabe                   da  i  evanescent  alhora.  Les  paraules  Un creuer on res
                                    sono vere                  han  estat  seleccionades  amb  molta  no és el que sembla
                                                               cura i això es nota. I són capaces de
                                                               fer ressaltar el més mínim detall o d’em-
                                                               bolcallar-lo amb la boira del bosc i la
                                                               rebel·lia prerafaelita de l’heura desfer-
                                                               mada. Cada paràgraf, de fet, funciona
                                                               gairebé  com  una  unitat  independent
                                     Lucia Pietrelli           sense deixar d’estar connectat amb la          Rafa Gomar
                                        Lítica                 resta del text. El lirisme de la prosa de  Vidres en la moqueta
                         Editorial Males Herbes, Barcelona, 2019  Pietrelli,  una  de  les  principals  virtuts  Lletra Impresa Edicions, Gandia, 2019
                                      104 pàgs.                d’aquesta  narradora  poeta,  juga  a           212 pàgs.
                                                               favor d’una manera de dir i de no dir
                                                               (de ser i de no ser) que pot desconcer-
                                                               tar el lector, però que alhora ens endin-
                          Calvino deia que creia en les rondalles,  sa  en  una  dimensió  del  relat  més  Rafa Gomar és un narrador amb molt
                          perquè són reals. Més o menys el mateix  profunda.                       d’ofici.  Ha  conreat  especialment  el
                          devia voler dir Cortázar quan afirmava  És en aquesta dimensió on viu l’abis-  conte, però de tant en tant torna a la
                          que la literatura del realisme no podia  me que s’obri entre les dues germanes  novel·la  i  ens  ofereix  obres  com  En
                          prescindir  de  la  fantasia.  La  frontera  quan la gran es transforma i afegeix a  blanc  i  negre (1995),  Rin (2004)  o
                          entre allò que és real i allò que no ho és  la seua bellesa fràgil la sang menstrual  Andròmines (2009).  Enguany  fa  deu
                          té  en  Pietrelli  una  visitant  assídua.  Ho  d’una  nimfa  del  bosc.  «Amb  l’ado-  anys  d’aquesta  darrera  novel·la,  que
                          hem  vist  en  narracions  i  en  llibres  de  lescència, es tornà més opaca i la con-  va guanyar el Premi Octubre de narra-
                          poemes anteriors, però potser és a Lítica  versa se’ns moria.» La germana petita  tiva, i potser era el moment de treure’n
                          on la tendència és més subratllada.  viu aquestes transformacions de prop i  una de nova.
                            La fórmula inicial de les rondalles és,  de lluny alhora. El joc dual entre l’ado-  L’argument de Vidres en la moqueta
                          habitualment,  una  invitació  a  aquell  lescent i la nena, entre l’amor i el sexe,  serà familiar per als lectors de l’autor
                          que  llig  o  escolta  per  a  deixar  de  la vida i la mort, es multiplica en un joc  gandià, ja que narra un creuer pel Rin.
                          banda els paràmetres habituals i estar  de  miralls  que  no  sempre  reflecteixen  Aquest mateix argument ja el va utilit-
                          disposat a transigir amb fets extraordi-  allò que miren.                zar a la novel·la Rin, però totes dues no
                          naris.  Algunes  d’aquestes  fórmules  La  germana  s’allunya  cada  vegada  poden ser més diferents. A Rin, els que
                          sonen inquietants: «això era i no era»  més dels éssers vius i s’obsessiona amb  viatjaven  eren  adolescents  plens  de
                          és una expressió paradoxal que posa-  una estàtua de pedra que troba al bosc,  vida, feromones i desitjos, disposats a
                          ria en guàrdia qualsevol filòsof, i qual-  el Noi de Marès, perquè «el temps no  menjar-se  el  món.  A  Vidres  en  la
                          sevol gat amagat en una capsa. Així,  s’aguantava  dret»  i  perquè  «hi  ha  moqueta, els que viatgen són tres pare-
                          després  d’un  paràgraf  en  què  ja  ens  massa pensaments pel món». Les parau-  lles  de  mitjana  edat,  quasi  tan  rics  i
                          ambienta  en  un  poble  envoltat  de  les i els cossos ja no són suficients, per-  poderosos  com  amargats  i  rancunio-
                          boira,  amb  bosc  i  sense  riu  ni  nom,  què  és  impossible  conèixer-los,  i  això  sos. El creuer pel Rin recorrerà en cinc
                          comença Lítica: «Diuen que la germana  porta la protagonista a un atzucac.  dies  la  distància  fluvial  entre  Ams er  -
                                                                                                                                 t
                          és —i no és— d’una bellesa fràgil.»   El conflicte central de Lítica és aques-  dam i Estrasburg, travessant el cor de la
                            En  un  llibre  de  poemes  anterior,  ta batalla entre el temps i els cossos, o  rica  i  b(v)ella  Europa,  un  paisatge
                          Ortigues,  Pietrelli  encreuava  la  Blan  -  dit d’una altra manera, entre el pensa-  idíl·lic  i  pròsper  reconstruït  sobre  les
                          caneu dels Grimm amb na Magraneta    ment i la paraula. La germana voldria  runes  d’una  guerra,  unes  ideologies  i
                          de Jordi des Racó per treure’n uns poe-  tenir accés directe als pensaments sense  uns odis llunyans, i ja quasi oblidats. O
                          mes punxeguts que ja deien coses com  la mediació de les paraules i busca la  això  volem  creure.  Perquè  el  feixisme
                          aquesta: «Qui vol conèixer l’altre / si el  manera d’aconseguir-ho, mentre busca  continua  habitant  en  les  idees,  els
                          pensament / no es pot posseir.» Amb  recer en l’home de pedra, sense temps,  hàbits i les rutines de molta gent d’apa-
                          Lítica aprofundeix en aquesta idea amb  ni cos, ni paraula. Sense vida.  rença respectable, i perquè servint les
                          la història de dues germanes, i del seu  Pietrelli construeix un món ensonyat i  copes  al  bar  o  fent  massatges  al
                          trànsit cap a la vida adulta, a través del  irreal,  boirós,  que  beu  de  molts  refe-  gimnàs  trobem  les  víctimes  i  els  refu-
                          descobriment  del  sexe  i  de  la  mort.  rents lligats al fantàstic entès com una  giats de guerres europees ben recents,
                          I també de la constatació de la dificul-  ampliació de la realitat (les rondalles,  lluitant per oferir un somriure que dissi-
                          tat de «conèixer l’altre». Tant és si l’al-  l’Alícia de  Carroll,  Mary  Shelley,  les  mule la por i la ràbia dels vençuts.
                          tre és Gael, la parella de carn i ossos  Meta morfosis d’Ovidi,  el  prerafaelitis-  Vidres en la moqueta conta la histò-
                          de la germana, o ella mateixa per part  me,  o  els  Viatges  i  flors de  la  ria d’un petit i superficial viatge exterior
                          de la germana petita. Les paraules i els  Rodoreda),  per  a  explicar-nos  unes  i d’un llarg i profund viatge interior. És
                          gestos  són  enganyosos  i  tenen  signifi-  relacions  molt  reals,  tan  reals  com  la  una  novel·la  que  va  més  enllà  de
                          cants diferents per a cada individu, i és  vida mateixa, perquè les rondalles són  l’anècdota i que ens narra una vida en
                          per això que és tan difícil la coneixença  certes.                       aparença  càlida,  còmoda  i  burgesa
                   14     i, per tant, l’amor. Un amor buscat (i no                  Pau Sanchis   com  una  moqueta,  però  on  no  tot
                                                                                                   és com aparenta ser. Tothom sap que
                          trobat) més enllà de la penetració.
   9   10   11   12   13   14   15   16   17   18   19