Page 10 - Numero 89
P. 10

CARACTERS 89definitiva  1-1:maqueta 39. 4.qxd  8/5/20  18:39  Página 10









                                      Jugar                    va  revolucionar  el  món  en  el  seu          Una
                                                               moment, i és que Oriol Comas i Coma
                                 a l’imaginari                 (personalitat real que esdevé personat-  road movie a cavall
                                                               ge a la novel·la), seguint les investiga-
                                                               cions del crim, es troba amb una foto,
                                                               aquella  mítica  imatge  que  totes  recor-
                                                               dem,  d’una  senyora  col·locant  un  cla-
                                                               vell a la baioneta d’un militar. A partir
                                                               d’aquesta relació, la novel·la adquireix
                           Màrius Serra i Oriol Comas i Coma   un caràcter diferent: endinsa profunda-        Josep Franco
                                   Jugar-s’hi la vida          ment el lector en l’obra i el submergeix  Els hereus de la derrota
                           Amsterdam Llibres, Barcelona, 2019  en la magnitud de la lectura per fer-lo     Premi de Narrativa
                                      336 pàgs.                entrar en la flaire lisboeta.           Antoni Bru Ciutat d’Elx 2018
                                                                Seguint amb aquesta línia, tot recor-  Edicions Bromera, Alzira, 2019
                                                               dant  el  personatge  d’Oriol  Comas  i         248 pàgs.
                                                               Coma, hi ha un aspecte clau a Jugar-
                          Despuntant dins el relleu de la litera-  s’hi la vida que es va repetint com un
                          tura catalana actual, Màrius Serra ens  mantra al llarg de tota la novel·la. I és
                          presenta una obra plena, que enllaça  que, recordem-ho, Màrius Serra i Oriol  Josep Franco ens presenta Els hereus
                          el misteri i l’encant. Jugar-s’hi la vida  Comas i Coma (tant en la novel·la com  de la derrota, una novel·la d’aventures
                          esdevé una novel·la negra, on a partir  en la realitat) guarden una estreta rela-  situada  en  els  anys  posteriors  a  la
                          de la mort de dues persones —en un   ció amb el joc, ja que professionalment  batalla d’Almansa (1707) amb tots els
                          principi no se sap quina és la relació  la  seua  vida  ha  anat  encarada  en  ingredients per atrapar el lector des de
                          que  hi  ha  entre  elles—,  comencen  aquest  sentit.  Cal  afegir  que  Màrius  la  primera  pàgina:  religió,  amistat,
                          a desenvolupar-se una sèrie d’esdeve-  Serra també hi apareix, a la novel·la,  amor,  sexe,  poder,  repressió…  Des  -
                          niments.  Però,  certament,  no  és  sols  però el seu personatge és mort. Amb tot  prés  de  diverses  peripècies  situades
                          una novel·la negra; Jugar-s’hi la vida  això, hi ha un aspecte, un valor, que es  entre  Sueca  i  València,  Andreu  Artal
                          descriu perfectament l’imaginari sobre  posa en relleu i de manifest de manera  viatja  fins  a  Arles  del  Tec,  a  la
                          el qual corre l’obra. Els paisatges de  intermitent: la diferència entre el joc pel  Catalunya del Nord, a fi de dur a la
                          les diferents ciutats que s’hi troben es  joc i el joc pel guany, singularitat carac-  capital de la Ribera Baixa les relíquies
                          respiren  i  veuen  nítidament  des  de  terística que Comas i Coma té sempre  dels  Benissants  (sant  Abdó  i  sant
                          la  lectura.  És,  també,  una  novel·la  ben present. Aquesta intermitència pro-  Senén) perquè «vigilen el terme, eviten
                          d’imaginari.                         gressiva que no cessa, en referència a  les  tempestes  i  les  pedregades  i  ens
                            Aquesta mort sobre la qual transcorre  les atmosferes del joc, manté una rela-  ajuden a trobar el camí del paradís».
                          l’obra acosta i reuneix els diferents per-  ció  compromesa  dins  la  novel·la,  per  A partir d’aquest argument l’autor s’en-
                          sonatges  que  hi  respiren  sense  saber  les diferents situacions que van vivint i  dinsa de ple, amb una qualitat literària
                          que tots plegats hi tenen relació. El suc-  dirigint els personatges.    més  que  admirable,  en  les  contradic-
                          cés  mortal,  situat  al  carrer  del  Carme  D’aquesta manera, el joc és la clau  cions i els clarobscurs de la Il·lustració
                          de Barcelona, mou la vida dels perso-  de  la  novel·la;  és  el  que  vertebra  la  valenciana.  Ja  només  per  això  val  la
                          natges entre el barri del Raval i el de  història,  el  que  controla  els  personat-  pena  llegir  aquesta  road  movie a
                          Ciutat Vella. Entre carrers, cantonades,  ges; és un instrument usat i de referèn-
                          bars, trobades, passejades pensatives i  cia,  però…  és  sa,  jugar?  I  de  quina  cavall —com l’anomena l’autor— que
                                                                                                   recrea  les  penúries  patides  pels  sue-
                          reflexions  telefòniques,  els  protagonis-  manera? I fins a quin punt? Tot s’hi val?
                          tes van cosint el teixit on es contextua-  Tots aquests aspectes es van desfilant i  cans a partir de l’aplicació del Decret
                                                                                                   de  Nova  Planta  i  l’aparició  de  fenò-
                          litza en un primer pla l’obra.       perfilant al llarg de l’obra, i inciten a
                            No obstant això, Jugar-s’hi la vida no  una lectura on l’atzar esdevé còmplice,  mens naturals carregats de desgràcies:
                          sols  s’ubica  a  Barcelona,  sinó  que  té  fins al punt de ser el vòrtex on es troben  «Com si Déu Nostre Senyor no en tin-
                          presència a Lisboa. És en aquesta rela-  les víctimes de l’accident.     guera prou amb les pestes i els terratrè-
                          ció entre les dues ciutats on veiem por-  Els  obstacles,  el  misteri,  la  intriga,  mols  […],  ens  ha  enviat,  també,  un
                          cions  d’història  carregades  de  lírica  i  la  tensió,  la  incertesa,  el  dubte,  maleït Borbó que és pitjor que les set
                          de literatura, sense acabar de saber on  l’enginy, la ironia, el sarcasme, el joc,  plagues que assolaren Egipte…»
                          s’acaba  la  realitat  i  on  comença  el  l’humor, la complicitat, l’atzar, l’amor i  La parella central de personatges de
                          somni. D’aquesta manera, conjugant el  l’amistat  formen  part  de  Jugar-s’hi  la  l’obra  (formada  per  l’erudit  mossèn
                          passat i el present, l’actualitat i la histò-  vida de la mateixa manera que els per-  Sebastià  i  l’orfe  Andreu  Artal,  que
                          ria,  la  digitalització  i  l’analogia,  sonatges la respiren i li donen forma.  acaba esdevenint un metge de prestigi
                          Màrius  Serra  ens  transporta  a  la  Aquesta  perspicàcia  i  el  domini  de  després que el mossèn l’hagi recollit dels
                          Revolució dels Clavells, fita destacada i  l’ús del llenguatge per part de Màrius  carrers  de  València  i  li  hagi  ofert  pro-
                          capital de l’Europa del segle XX.    Serra conviden a una àvida lectura que  tecció, coneixements i educació) encar-
                            Concretament,  aquesta  connexió   no deixa indiferent el lector i ens capti-  na les fortes contradiccions de l’època
                          entre les dues ciutats la trobem a partir  va des del minut zero.        (com el conflicte entre religió i ciència o
                          d’un fet que revoluciona la història de                                  entre  incultura  i  il·lustració),  que  feren
                    10    la novel·la de la mateixa manera que                 Aina Garcia Carbó   que  els  homes  investigassin  en  tots  els
   5   6   7   8   9   10   11   12   13   14   15