Page 10 - Numero 89
P. 10
CARACTERS 89definitiva 1-1:maqueta 39. 4.qxd 8/5/20 18:39 Página 10
Jugar va revolucionar el món en el seu Una
moment, i és que Oriol Comas i Coma
a l’imaginari (personalitat real que esdevé personat- road movie a cavall
ge a la novel·la), seguint les investiga-
cions del crim, es troba amb una foto,
aquella mítica imatge que totes recor-
dem, d’una senyora col·locant un cla-
vell a la baioneta d’un militar. A partir
d’aquesta relació, la novel·la adquireix
Màrius Serra i Oriol Comas i Coma un caràcter diferent: endinsa profunda- Josep Franco
Jugar-s’hi la vida ment el lector en l’obra i el submergeix Els hereus de la derrota
Amsterdam Llibres, Barcelona, 2019 en la magnitud de la lectura per fer-lo Premi de Narrativa
336 pàgs. entrar en la flaire lisboeta. Antoni Bru Ciutat d’Elx 2018
Seguint amb aquesta línia, tot recor- Edicions Bromera, Alzira, 2019
dant el personatge d’Oriol Comas i 248 pàgs.
Coma, hi ha un aspecte clau a Jugar-
Despuntant dins el relleu de la litera- s’hi la vida que es va repetint com un
tura catalana actual, Màrius Serra ens mantra al llarg de tota la novel·la. I és
presenta una obra plena, que enllaça que, recordem-ho, Màrius Serra i Oriol Josep Franco ens presenta Els hereus
el misteri i l’encant. Jugar-s’hi la vida Comas i Coma (tant en la novel·la com de la derrota, una novel·la d’aventures
esdevé una novel·la negra, on a partir en la realitat) guarden una estreta rela- situada en els anys posteriors a la
de la mort de dues persones —en un ció amb el joc, ja que professionalment batalla d’Almansa (1707) amb tots els
principi no se sap quina és la relació la seua vida ha anat encarada en ingredients per atrapar el lector des de
que hi ha entre elles—, comencen aquest sentit. Cal afegir que Màrius la primera pàgina: religió, amistat,
a desenvolupar-se una sèrie d’esdeve- Serra també hi apareix, a la novel·la, amor, sexe, poder, repressió… Des -
niments. Però, certament, no és sols però el seu personatge és mort. Amb tot prés de diverses peripècies situades
una novel·la negra; Jugar-s’hi la vida això, hi ha un aspecte, un valor, que es entre Sueca i València, Andreu Artal
descriu perfectament l’imaginari sobre posa en relleu i de manifest de manera viatja fins a Arles del Tec, a la
el qual corre l’obra. Els paisatges de intermitent: la diferència entre el joc pel Catalunya del Nord, a fi de dur a la
les diferents ciutats que s’hi troben es joc i el joc pel guany, singularitat carac- capital de la Ribera Baixa les relíquies
respiren i veuen nítidament des de terística que Comas i Coma té sempre dels Benissants (sant Abdó i sant
la lectura. És, també, una novel·la ben present. Aquesta intermitència pro- Senén) perquè «vigilen el terme, eviten
d’imaginari. gressiva que no cessa, en referència a les tempestes i les pedregades i ens
Aquesta mort sobre la qual transcorre les atmosferes del joc, manté una rela- ajuden a trobar el camí del paradís».
l’obra acosta i reuneix els diferents per- ció compromesa dins la novel·la, per A partir d’aquest argument l’autor s’en-
sonatges que hi respiren sense saber les diferents situacions que van vivint i dinsa de ple, amb una qualitat literària
que tots plegats hi tenen relació. El suc- dirigint els personatges. més que admirable, en les contradic-
cés mortal, situat al carrer del Carme D’aquesta manera, el joc és la clau cions i els clarobscurs de la Il·lustració
de Barcelona, mou la vida dels perso- de la novel·la; és el que vertebra la valenciana. Ja només per això val la
natges entre el barri del Raval i el de història, el que controla els personat- pena llegir aquesta road movie a
Ciutat Vella. Entre carrers, cantonades, ges; és un instrument usat i de referèn-
bars, trobades, passejades pensatives i cia, però… és sa, jugar? I de quina cavall —com l’anomena l’autor— que
recrea les penúries patides pels sue-
reflexions telefòniques, els protagonis- manera? I fins a quin punt? Tot s’hi val?
tes van cosint el teixit on es contextua- Tots aquests aspectes es van desfilant i cans a partir de l’aplicació del Decret
de Nova Planta i l’aparició de fenò-
litza en un primer pla l’obra. perfilant al llarg de l’obra, i inciten a
No obstant això, Jugar-s’hi la vida no una lectura on l’atzar esdevé còmplice, mens naturals carregats de desgràcies:
sols s’ubica a Barcelona, sinó que té fins al punt de ser el vòrtex on es troben «Com si Déu Nostre Senyor no en tin-
presència a Lisboa. És en aquesta rela- les víctimes de l’accident. guera prou amb les pestes i els terratrè-
ció entre les dues ciutats on veiem por- Els obstacles, el misteri, la intriga, mols […], ens ha enviat, també, un
cions d’història carregades de lírica i la tensió, la incertesa, el dubte, maleït Borbó que és pitjor que les set
de literatura, sense acabar de saber on l’enginy, la ironia, el sarcasme, el joc, plagues que assolaren Egipte…»
s’acaba la realitat i on comença el l’humor, la complicitat, l’atzar, l’amor i La parella central de personatges de
somni. D’aquesta manera, conjugant el l’amistat formen part de Jugar-s’hi la l’obra (formada per l’erudit mossèn
passat i el present, l’actualitat i la histò- vida de la mateixa manera que els per- Sebastià i l’orfe Andreu Artal, que
ria, la digitalització i l’analogia, sonatges la respiren i li donen forma. acaba esdevenint un metge de prestigi
Màrius Serra ens transporta a la Aquesta perspicàcia i el domini de després que el mossèn l’hagi recollit dels
Revolució dels Clavells, fita destacada i l’ús del llenguatge per part de Màrius carrers de València i li hagi ofert pro-
capital de l’Europa del segle XX. Serra conviden a una àvida lectura que tecció, coneixements i educació) encar-
Concretament, aquesta connexió no deixa indiferent el lector i ens capti- na les fortes contradiccions de l’època
entre les dues ciutats la trobem a partir va des del minut zero. (com el conflicte entre religió i ciència o
d’un fet que revoluciona la història de entre incultura i il·lustració), que feren
10 la novel·la de la mateixa manera que Aina Garcia Carbó que els homes investigassin en tots els