Autoria: Núria Martí Constants
Títol: Dona de teatre (Cristina Cervià, d’Els Pastorets a Temporada Alta)
Editorial: Biblioteca Fundació Valvi. Editorial Gavarres. Pròleg de Josep Maria Fonalleras. 2022.
Pàgines: 410

Aquest llibre recull amb precisió la biografia d’un dels referents culturals més importants i estimats de la cultura de Girona, la vida de Cristina Cervià, dona de teatre. I no és una casualitat que siga una altra dona la que visibilitze i pose de manifest la seua figura i tota la tasca que va fer des de la comarca cap al territori català en la seua totalitat.

Núria Martí Constants ha fet una tasca d’investigació i documentació tan rigorosa que amb aquest llibre i el recorregut vital de la Cervià, podem conèixer el desenvolupament del món escènic a Girona i Catalunya en una etapa de moltes transformacions (des del tardofranquisme fins a l’actualitat), començant per la cultura popular i amateur (que tantes vegades inicia el camí cap a la vocació) fins arribar a l’alta cultura i la professionalització de persones, espais o continguts fonamentals a Catalunya, com són la trajectòria de la mateixa Cervià, la companyia Malpelo (Pep Ramis i Maria Muñoz) i el seu centre de creació l’Animal a l’Esquena o la cita ineludible de Temporada Alta.

La biografia individual es converteix en biografia col·lectiva (no en va la Cervià va participar en totes aquestes transformacions) adscrita a un espai i un temps de quaranta anys de moviment.

Deia a l’inici que no em sembla una casualitat que l’autora del llibre siga una dona oferint a una altra dona fonamental en el esdevenir d’aquestes transformacions culturals un espai de visibilització i memòria com aquest llibre. Un espai de reivindicació de la seua figura. Perquè Cristina va ser actriu, però també directora, adaptadora i pedagoga. Perquè Cristina va decidir treballar i crear teixit des de la seua ciutat i no marxar a Barcelona. Perquè Cristina va dedicar tota la seua vida i energia a fer teatre, aquell art efímer, des de totes les vessants possibles. I tant les dones professionals referents, com els espais culturals perifèrics, com el món escènic necessiten ser reivindicats i visibilitzats perquè quede constància i perquè funcionen com a miralls cap a on projectar-se.
El llibre de Núria Martí és tot un quadern de bitàcola de com es construeix una trajectòria teatral, de les apostes, les casualitats, les causalitats, les trobades, les decisions i els adeus, però el seu recorregut no és una suma de dates i esdeveniments, sinó que genera una dramatúrgia pròpia i un posicionament enfront de l’art, el teatre i el fet col·lectiu.

Aquestes pàgines destil·len admiració per Cristina Cervià, admiració que l’autora va trobar en cada entrevista amb les persones que la van conèixer i constata la seua energia imparable, la seua passió per la feina (perquè el teatre és més que una feina), el seu caràcter resolutiu, generós i sincer, el seu talent i intel·ligència, la seua força fins a l’últim alè i la seua constància i fermesa. També constata que el teatre va ser la vida de Cristina, però també la seua salvació, el lloc on es trobava a casa.

En una biografia hi ha grans moments i moments discrets, però Núria Martí decideix posar-los tots al mateix nivell, perquè com passa en totes les vides, uns depenen dels altres. Així, en llegir-lo, descobrirem els inicis al Talleret de Salt, la creació de les companyies independents com Bitó Produccions, com sorgeix Temporada Alta (Festival de Tardor) amb Salvador Sunyer, com treballen els processos els Malpelo a l’Animal a l’Esquena, el sorgiment de La Planeta, les relacions amb MOMA teatre dels gironins, el descobriment de la nova dramatúrgia argentina amb les relacions interoceàniques de la Beckett i el Teatro Fronterizo de Sinisterra, fins arribar al sorgiment del I Torneig de Dramatúrgia ideat per Jordi Casanovas.

I mentre recorrem aquests esdeveniments de manera horitzontal, hi descobrim processos de creació, producció, programació, interpretació i dramatúrgia. Hi descobrim com arriben les idees, d’on surten, com es fan les coses; des de carregar una furgoneta i alçar-se de bon matí per interpretar un matinal, fins a actuar als escenaris més reconeguts. Sense oblidar el recull documental de totes les fitxes artístiques dels espectacles on va participar Cristina, per visibilitzar alhora, a totes i tots aquells que l’han acompanyat i que no es veuen.

Llegir aquest llibre és entendre millor el món escènic. Visitar la vida de Cristina Cervià provoca admiració, respecte i tota l’estima dels i les que com jo, som teatreres.

«… Era difícil perseguir ese alma libre y cargada de misterio, porque tu fuerza era justamente esa, inundar el espacio de potencia y después desaparecer de puntillas mientras aquí nos quedábamos distraídos en nuevos intentos. Eras una mujer libre, y hoy y cada día desde aquí te miraremos volar en libertad.»