Autoria: Maite Simón Méndez (ed.)
Títol: Cent anys fent llibres
Editorial: Publicacions de la Universitat de València, València, 2021
Pàgines: 384

Que una editorial acomplisca cent anys és un fet excepcional i s’ha de celebrar com pertoca, tal com està fent Publicacions de la Universitat de València (puv). Per a commemorar el seu primer centenari han fet allò que millor saben fer: editar un magnífic llibre que aconsegueix captar l’essència de la tasca que porta a terme l’editorial.

A l’hora de plantejar el llibre, Elvira Iñigo, Inma Mesa i Maite Simón han tingut l’encert de no fer només una obra que repasse la història de puv, sinó també presentar algunes claus de com funciona una editorial i introduir reflexions sobre el futur de l’edició i el món del llibre. Tot açò converteix Cent anys fent llibres en una lectura molt interessant per a aquelles persones curioses que vulguen aproximar-se al món de l’edició al segle xxi, als reptes i les incerteses als quals s’enfronta davant del canvi de paradigma que suposa la digitalització. L’esperit d’aquest llibre és perfectament coherent amb la finalitat d’una editorial universitària: expandir el coneixement que genera la universitat no només entre el públic iniciat sinó més enllà, a qualsevol persona amb interès. Una tasca en la qual puv excel·leix, com demostra l’alt grau d’acceptació del seu reeixit catàleg.

El llibre s’estructura en tres parts. En la primera part, «La Universitat i els llibres, una història més que centenària», Antoni Furió ens acompanya amb la seua habitual erudició al llarg de la història, per a fer palesa l’íntima relació que hi ha entre la Universitat de València i l’edició de llibres, des de la seua fundació. Un treball exhaustiu on no manca documentació que evidencia l’evolució de la universitat i dels llibres que s’hi vinculen.

A la segona part del llibre, titulada «La cuina dels llibres», trobem una sèrie d’articles que ens parlen de les interioritats de l’ofici de fer llibres: com s’organitza, com es treballen els llibres, quins professionals hi participen, com es construeix un catàleg, com es defineix la línia editorial… Posa en valor tots els elements que fan que una editorial tinga personalitat, criteri i caràcter i siga molt més que un Servei de publicacions. Aquest apartat proposa una lectura molt recomanable per a aquelles persones que vulguen entendre mínimament què és una editorial, gràcies als articles de Maite Simón, David Lluch, Martí Domínguez, Pau Viciano, Gustau Muñoz, Vicent Olmos i Juan Pérez Moreno, persones que estimen els llibres i que han tingut relació en algun moment amb la puv.

Com a complement a l’apartat anterior, l’última part del llibre, «La revolució editorial», se centra en les innovacions que ha anat adoptant puv per a adaptar-se als canvis del context editorial actual, on tota la cadena de valor està en qüestió i necessita repensar-se. No oblidem que una editorial, tot i que siga universitària, és una empresa que ha de ser competitiva i això obliga a fer una adequada gestió per a garantir la supervivència. Ací trobem reflexions molt adients de José Luis Canet, Lluís Miró Grabuleda, Amparo Jesús-Maria Romero, Javier Crespo, Ana Isabel Poves, Maite Simón i Ana Isabel González González, que ens fan parar atenció en la distribució digital, la impressió sota comanda, els avanços en el món de la impressió, les llibreries, la importància de l’associacionisme editorial i les aliances interuniversitàries, la importància de les publicacions acadèmiques… i com puv ha estat capdavantera en incorporar al seu dia a dia aquests canvis.

No voldria acabar sense fer esment a la magnífica qualitat del llibre com a objecte: un volum de gran format, amb tapa dura i un disseny elegant i llegidor, bones tipografies ben jerarquitzades, bellament il·lustrat amb fotografies que complementen perfectament els textos i amb una tria de materials excel·lent.

En resum, un llibre bonic i útil per a entendre el món editorial del present i el futur i congratular-nos pels cent anys de puv.