Page 7 - Numero 89
P. 7

CARACTERS 89definitiva  1-1:maqueta 39. 4.qxd  8/5/20  18:39  Página 7









                   de  donar  vida  als  esdeveniments      Metaliteratura                  dependència  fraternal  i  solidaritat  ins-
                   narrats;  ara  bé,  com  a  obra  visual,                                tal·lada des de la mort dels progenitors.
                   resulta formidable la força que expres-     en estat pur                  Sobta  també  l’estructura  de  la
                   sa per contar gràficament allò que no                                    novel·la,  innovadora  i  poc  convencio-
                   s’està  dient,  i  que,  tot  i  així,  podem                            nal, que comença per l’epíleg, continua
                   interpretar a través de la representació                                 amb els capítols vint-i-u i cinc, i acaba,
                   visual. Així doncs, la imatge represen-                                  finalment, amb el pròleg. Després ani-
                   ta de manera excel·lent l’evolució que                                   ran  alternant-se  els  diferents  capítols,
                   la  trama  pretén  traçar.  El  còmic  està                              bo  i  fent  saltirons  avant  i  arrere;  ens
                   perfectament il·lustrat, amb un realisme    Xavier Mas Craviotto         inviten  —a  la  manera  del  clàssic  de
                   que marca la intensitat del relat que ha       La mort lenta             Julio  Cortázar,  Rayuela—  a  ser  llegits
                   de transmetre. I encara més, perquè el    Premi Documenta 2018           segons l’ordre de preferència del lector.
                   que resulta captivador va més enllà del  L’Altra Editorial, Barcelona, 2018  Potser, però, la veritable protagonista
                   relat en si i desborda fins l’emmarca-          256 pàgs.                d’aquesta novel·la és la veu narradora.
                   ment que porta a terme el color. Si fa                                   Una veu omnipresent i quasi aclapara-
                   no  fa,  aquesta  novel·la  gràfica  és                                  dora  que  ens  invita  contínuament  a
                   dibuixada  essencialment  en  blanc  i                                   imaginar-nos la narració que tot seguit
                   negre, i l’element monocromàtic fa des-  Si  diem  que  aquesta  és  una  novel·la  ens  descriu.  Imagina’t,  imagina’t,  ens
                   tacar  de  manera  brillant  els  tocs  de  poc  convencional,  estarem  dient,  en  explica contínuament de manera gaire-
                   color  groc  i  vermell  que  vehiculen  un  realitat,  que  La  mort  lenta és  una  bé obsessiva i malaltissa. Angoixa, por,
                   simbolisme fora de qualsevol ambigüi-  novel·la  que  defuig  una  mica  les  ten-  reflexions sobre la vida o la mort, i pre-
                   tat.  El  vermell  reforça  les  escenes  de  dències  comercials  que  sol  marcar  o  guntes i més preguntes.
                   violència —implícita i explícita— de la  imposar el mercat.               «Imagina’t  un  estiu.  Imagina’t  un
                   mateixa manera que mostra els signes  Amb tot, però, som al segle XXI, i resul-  estiu xafogós. Imagina’t un estiu xafo-
                   i  els  conceptes  lligats  al  totalitarisme.  ta difícil —després de totes les innova-  gós d’aquells que s’arrapen a la pell i
                   També  apareix  en  metàfores  que  cions  i  provocacions  literàries  del  fan  suar,  i  atordeixen  les  mosques,  i
                   juguen amb la visió de la mort que va  segle XX— considerar cap obra com a  fan tremolar l’asfalt quan el mires fixa-
                   assolant el país, com la imatge d’Àfri-  cosa totalment original i mai vista. No  ment. Imagina’t les herbes mortes, i el
                   ca,  que  ocupa  una  plana  sencera,  és  una  crítica,  però.  Tampoc  pensem  cel immens, sense núvols, i el so pene-
                   sense  més  explicació,  amb  un  roig  que fora aquest el propòsit de l’autor.  trant i monòton de les cigales com d’es-
                   intens  que  tenyeix  progressivament  el  I el primer que ens sobta de l’autor és  molar ganivets.»
                   país, o la representació, subtil però evi-  la seua joventut. Sens dubte, tindrà un  «És  breu,  avui,  el  silenci.  Breu  com
                   dent, del vermell que posa en relleu els  interessant  futur  literari  si  s’hi  dedica,  una nit d’estiu o com el vol de l’abella
                   diaris (o, més ben dit, les notícies que  com sembla que és la seua intenció.  que ja ha clavat el fibló a la pell distre-
                   reporten) o les pintades racistes.    Xavier  Mas  ha  estudiat  Filologia  ta d’un banyista. Avui el silenci de sem-
                     El  groc  es  presenta  d’una  manera  Catalana;  va  quedar  finalista,  amb  pre no serà tan llarg, perquè una nova
                   molt  més  generalitzada  i  ajuda  a  la  dèsset  anys,  del  Premi  Literari  Jordi  veu l’emplenarà, i les veus que sempre
                   creació d’un camp de visió concret per  Sierra  i  Fabra,  i  ha  guanyat  diversos  callen hauran de despertar-se i hauran
                   a  l’espectador:  serveix  tant  de  fons,  premis de relats i poesia, com el Premi  d’acoblar-s’hi com un cos s’acobla a un
                   per destacar un dibuix central, com per  Gabriel  Ferrater  d’Òmnium  Cultural  altre sobre un llit de llençols blancs.»
                   convertir-se en una forma que ressalta  Baix Camp 2017. Amb La mort lenta,  Ens parla aquesta veu, també, de com
                   en un fons sense color.             la seua primera novel·la, va guanyar el  la mort tràgica dels pares va palesar, en
                     La narració d’un fet històric tan crucial  Premi Documenta 2018.       certa manera, el fracàs d’aquell matri-
                   és,  naturalment,  complicada,  i  l’obra  Quant a la novel·la en si, ens hi parla  moni que sobrevivia per la inèrcia de la
                   parteix del treball d’investigació que va  de dos germans —Aram i Lena— que  vida, i en diferents flashbacks i salts tem-
                   portar  a  terme  John  Carlin  amb  les  conviuen  junts  en  un  apartament  de  porals ens mostra diversos moments de
                   seves entrevistes al general Viljoen i al  Sants  i  que,  inevitablement,  hi  viuen  la  infantesa  dels  fills  o  del  festeig  de
                   mateix Nelson Mandela durant la seva  molt condicionats per un trauma tan fort  l’Aram i la Laia, i la seua posterior fugi-
                   època de corresponsal a Joha nnesburg.  com és la mort dels seus pares en un  da (la de la Laia) a Suïssa per una rela-
                   D’altra  banda,  el  còmic  no  obtindria  accident de trànsit.          ció sentimental amb una altra dona.
                   aquests resultats si no comptés amb el  L’Aram,  el  germà  gran,  és  un  xicot  Metaliteratura sobre la literatura. Un
                   treball  de  Malet,  l’il·lustrador  d’aquest  introspectiu, reservat i estrany que sem-  recurs innovador i moderníssim que, en
                   llibre, que porta a terme una represen-  bla tancat en una bombolla de dubtes i  realitat,  existeix  pràcticament  des  dels
                   tació  històrica  magnífica  al  mateix  reflexions filosòfiques sobre el sentit de  inicis de l’escriptura de ficció. Un recurs
                   temps que juga amb el simbolisme i la  la vida i la mort. La Lena, la menuda,  que  dona  frescor  i  vigor  a  qualsevol
                   construcció de la pàgina. Malet narra  sembla  evitar,  precisament,  qualsevol  obra, i que ens manté a l’aguait des de
                   amb  la  representació  per  construir  un  reflexió per por, potser, de trobar-hi cer-  la primera fins a la darrera paraula d’a-
                   imaginari  que  el  lector  inevitablement  teses incòmodes i no desitjades.  questa molt bona novel·la.
                   descobreix i interioritza. I converteix la  I després hi ha un tercer personatge,  Felicitacions,  doncs,  a  l’autor  i  als
                   nostra lectura en un plaer.         la Laia. Una jove, exparella de l’Aram,  lectors.
                                                       que entra (o torna) a l’apartament amb
                                       Meritxell Plana  l’amenaça  de  trencar  la  relació  de                     Sico Fons  7
   2   3   4   5   6   7   8   9   10   11   12