Page 6 - Numero 89
P. 6
CARACTERS 89definitiva 1-1:maqueta 39. 4.qxd 8/5/20 18:39 Página 6
Veloy ens serveix aquesta trama hip-
Una nòtica i seca en glops molt breus, en El color
nouvelle… vague què alterna el punt de vista d’un dels de la Història
dos protagonistes. També s’hi alternen
el present i el passat. L’autor confessa:
«És un joc literari, lúdic, per influència
de Queneau, Perec i altres autors que
fan jocs formals que m’agraden. El lec-
tor no té per què entrar; la lectura no li
ha d’exigir res que no vulgui. Però
Marià Veloy John Carlin i Oriol Malet
Contra els homes d’acció sí que afecta el ritme, que empeny a Mandela i el general
seguir llegint. Aquest era el repte i un
Més Llibres, Barcelona, 2019 Comanegra, Barcelona, 2019
factor de la novel·la negra que m’inte-
144 pàgs. 120 pàgs.
ressava, perquè sol atrapar el lector.»
És una obra breu, el que anomenem
nouvelle, amb una aroma francesa.
«Volia fer una novel·la negra, però vaig La narració retrata la història de Sud-
Marià Veloy és un narrador amb una agafar el model del cinema francès de àfrica en l’auge de l’apartheid i el
personalitat molt marcada, com Jean-Pierre Melville; m’agradava més terror que això suposa. Parla de sang i
demostra a la seva darrera novel·la, que el del Vázquez Montalbán quan, a de guerra des de la perspectiva d’un
Contra els homes d’acció, publicada través de Pepe Carvalho, feia descrip- dels generals que van participar en
per Més Llibres. Filòsof de formació i cions d’una realitat social», comenta Ve - un dels moments i episodis més impor-
editor autònom de professió, ha publi- loy, que s’imagina l’Oswald interpretat tants del país al llarg del segle XX. La
cat assajos i llibres infantils d’encàr- per un Alain Delon, de jove. Per tant, trama ens explica les vicissituds de
rec. En novel·la va debutar el 2011 acceptant la influència cinematogràfica, Nelson Mandela i la revolució que va
amb Königsberg (Pez de Plata), un text podríem dir que és una nouvelle... va gue. liderar, però ell no és l’encarregat de
sorprenent, poliè dric, agosarat, diver- És una obra dramàtica, tot i que amb transmetre’ns el missatge. Perquè, de
tit i molt treballat. Tan personal de fons pinzellades subtils i elegants d’humor, fet, estem parlant d’un còmic biogràfic
i superlatiu de forma que resulta des- del que et fa somriure. L’humor és un en el qual es relata la trobada del
concertant, dit en positiu, com algunes element habitual en Veloy. També és periodista John Carlin amb el general
pel·lícules de David Lynch; però on el una faula amb personatges arquetípics Viljoen. És el general blanc qui explica
cineasta posa inquietud i morbositat, —el policia, el fugitiu, la femme fa - la revolució que va liderar Mandela
Veloy hi posa humor i uns cops de tale…— en què Veloy aboca una refle- —amb tot el que va significar per als
brotxa d’alta cultura inusuals. Va repe- xió moral, una pregunta sobre els límits habitants negres del país, que fins
tir a Pez de Plata, el 2013, amb la de la lleialtat. Un concepte que, en prin- abans de la seva arribada al govern es
recomanable Después de Rita, intimis- cipi, és positiu, però que dut a l’extrem trobaven en una situació de desigualtat
ta, inquietant, concisa i depurada. Un no és tan clar que ho sigui, de positiu. i esclavisme (més o menys) disfressat.
text ple d’angoixa, d’asfíxia, de la És una obra d’idees, de fons polític, Així, Carlin es dedica a presentar-nos
buidor que deixen els pares morts. I que en cap cas esdevé un pamflet. la sortida de Mandela de la presó, els
dels esforços per assolir allò que Comença amb una citació de Leonard moviments totalitaristes vigents en l’è-
volem, allò que somiem. Abans, el Cohen: «Els somiadors cavalquen con- poca i la caiguda del règim, i ens
2012, havia publicat a Cossetània tra els homes d’acció.» I introdueix el explica les seves trobades amb
lector en la Barcelona preolímpica dels
100 motius per ser perico, en què Mandela fins al moment en què aquest
demostra la seva gran capacitat ima- que, en aquell moment, s’oposaven a últim accedeix al govern. El recorregut
ginativa, si se’m permet la ironia. un model de Barcelona que, finalment, per la història del líder sud-africà és, al
s’ha consolidat.
Marià Veloy és un home de tracte Diu l’autor: «L’Oswald és un idealista mateix temps, el de la transformació
amable, generós de rialla, que prefe- i vol canviar la societat. I es pregunta (mental) del general Viljoen i del
reix escoltar a parlar, però, quan parla, fins a quin punt ha de ser lleial a aques- mateix país.
argumenta de manera precisa. Ha estat ta idea, si val la pena arriscar la vida o Amb tot, el que importa aquí no és la
crític literari al suplement Cultura de no.» Per aquest motiu, i per seguir trajectòria política dels personatges
l’Avui, al TimeOut i en aquesta mateixa l’atractiva activista francesa Clementine, representats, sinó la visió que Carlin ens
revista, Caràcters. ofereix d’aquest canvi des d’unes tres
entra en un petit grup de terroristes
Contra els homes d’acció narra la nit novells, Els Aviadors: quatre nois de vint- dècades de distància. El replantejament
i matinada que comparteixen l’Oswald i-pocs anys que ho volen tot i ho volen polític del general en relació amb
—nom de guerra d’un noi de persona- ara, amb un idealisme gairebé romàntic Mandela s’evidencia ja a la primera
litat complexa que treballa d’acomoda- i totalitzador. Les coses es poden can- pàgina, i el llibre s’encarrega de donar
dor de cinema— i l’Alberta, una jove viar, però? Veloy conclou: «Crec que sí. llum tant a la revolució que aporta l’ex-
que està fent la tesina sobre l’obra El Cal prendre consciència i fer petits can- presoner com a la capacitat que demos-
gos, de l’escultor Giacometti. Tots dos vis perquè, com deia el Capità Enciam, tra de dur a terme tot aquest recorregut
eren parella fins fa pocs mesos. Ara, “els petits canvis són poderosos”.» des d’una perspectiva pacifista.
els separen un policia, una determina- Si ens aturem en l’aspecte temàtic, el
6 ció i una pistola carregada. Lluís Llort text ja és extraordinari per la manera