Page 4 - Numero 89
P. 4

CARACTERS 89definitiva  1-1:maqueta 39. 4.qxd  8/5/20  18:39  Página 4









                                                                —Com és ben sabut, durant la post-
                                                               guerra  es  va  patir  molt  el  mal  de  les
                                                               capelletes,  i  aquestes  autores  no  van
                                                               poder deslliurar-se’n del tot; per exem-
                                                               ple,  Civera,  Ibars  i  Salvador  estaran
                                                               més  vinculades  a  Salvador  i  Nicolau
                                                               Primitiu,  especialment  per  l’editorial
                                                               Sicània,  mentre  que  Beneyto  o
                                                               Sánchez-Cutillas  troben  més  afinitats
                                                               amb el grup Torre de Casp, tot i que,
                                                               posteriorment, les sinergies seran més
                                                               marcades  amb  Fuster,  Estellés  o
                                                               Guarner. Això sí, totes van trobar aixo-
                                                               pluc i van participar en Lo Rat Penat,
                                                               com  a  escriptores,  activistes  culturals,
                                                               mecenes, etc. El que és una llàstima és
                                                               que a penes hi va haver contacte entre
                                                               elles,  tot  i  que  es  coneixien,  i  només
                                                               trobem  algunes  amistats  en  tàndem
                                                               que no es van eixamplar més enllà.
                                                                —Després de llegir la producció nar-
                                                               rativa de Beneyto, Civera o Ibars, deus
                                                               haver  pogut  detectar  concomitàncies
                                                               entre elles i també, sens dubte, una llu-
                          van tenir elles davant de la lluita femi-  nyania estilística respecte a la narrati-  autores? Quins reptes resten per abor-
                          nista? Varen exhibir un compromís con-  va actual. A parer teu, quins trets d’es-  dar en la seua recuperació?
                          cret o guardaren una certa distància?  criptura les poden fer atractives per a  —En l’àmbit hispànic, i també en l’in-
                            —Amb  les  dades  que  he  pogut   un lector contemporani?             ternacional,  s’estan  desenvolupant
                          reunir  i  deduir,  no  sempre  és  fàcil                                nombrosos  projectes  transmèdia  que
                                                                —Com explicava abans, les trajectò-
                          extreure  conclusions  al  respecte.  En  ries  d’aquestes  escriptores  són  diver-  permeten exhumar documentació d’au-
                          general, totes tenen consciència de l’a-  ses, i també els seus estils; resulta real-  toria  femenina  per  posar-la  a  l’abast
                          simetria social entre homes i dones i de  ment impossible trobar etiquetes comu-  dels investigadors amb l’objectiu últim
                          les  nefastes  conseqüències  que  impli-  nes  en  aquest  sentit.  Diria  que  l’obra  de fer-ne pedagogia i divulgació. Les
                          ca,  i  així  ho  transmeten  a  les  seues  que més s’acosta als paràmetres estè-  genealogies femenines literàries enca-
                          obres. Ara bé, ho fan des de sensibili-  tics actuals és Matèria de Bretanya, de  ra  es  troben  incompletes,  certament,
                          tats diferents: algunes s’acosten a unes  Sánchez-Cutillas, que també és l’última  però en el cas concret de la catalana
                          posicions  feministes  més  tradicionals,  que es va escriure, poc abans de morir  ja  comptem  amb  suficients  indicis  i
                          mentre que d’altres són crítiques amb  Franco.  L’atractiu  d’aquestes  novel·les  estudis per a demostrar que les dones
                          corrents anteriors, però fan una aposta                                  han escrit literatura en català de mane-
                          per un feminisme que avui en diríem de  són les solucions literàries que troben  ra ininterrompuda des de l’edat mitja-
                          la  diferència.  Hem  trobat  algunes  per  a  contar  les  històries  posant-hi  al  na fins avui. És un corpus, però, que
                          declaracions  públiques  on  deixen  centre  el  punt  de  vista  femení;  això  encara  necessita  una  historiografia
                          entreveure un cert distanciament al res-  implicava introduir temàtiques i perso-  que el vertebre i el cohesione amb la
                          pecte; a parer meu, era el signe dels  natges  aleshores  inèdits  en  la  nostra  història  de  la  literatura  que  ja  conei-
                          temps: totes elles van conéixer de pri-  literatura,  i  la  manca  de  referents  en  xem, la qual en sortirà matisada i enri-
                          mera mà el guany que va significar la  aquest sentit és palesa. Ara bé, el ven-  quida. Els reptes editorials, en aquest
                          consideració de la dona com a ciuta-  tall  d’idees,  situacions  i  psicologies  sentit, són clars: edició i reedició d’a-
                          dana  i  les  reivindicacions  feministes  amb  què  construeixen  els  seus  relats  questes  obres  i  dels  treballs  que  les
                          dels anys trenta, però els va tocar viure  matisa enormement la percepció gene-  estudien  i  les  divulguen  al  carrer  o  a
                          en una societat que havia demonitzat  ral que es té de l’època; qui s’acoste a  les  aules,  fins  i  tot  amb  col·leccions
                          de  manera  radical  tots  aquells  postu-  elles avui dia, a més de trobar-s’hi amb  específiques. D’altra banda, iniciatives
                          lats. Per això, entenc que no devia ser  moltes sorpreses, entendrà infinitament  com  el  programa  d’À  Punt  Valentes,
                          gens fàcil mostrar-se identificada amb  millor la nostra història recent.  que dedica alguns capítols a escripto-
                          el feminisme ni, encara menys, dotar-se  —En  l’àmbit  hispànic,  i  amb  èxit,  res,  exposicions  o  webs  especialitza-
                          d’arguments  —a  partir,  per  exemple,  diverses  iniciatives  editorials  i  projec-  des sobre autores o períodes concrets,
                          de lectures— per a defensar-lo.      tes  transmèdia  estan  recuperant  la  funcionen  francament  bé.  S’han  fet
                            —Quina  relació  van  mantenir  elles  memòria  i  l’obra  de  les  anomenades  coses interessants i cal donar-los suport
                          amb  els  grans  prohoms  de  la  cultura  Sinsombrero,  les  artistes  de  l’Edat  de  i  impuls  per  seguir  endavant,  perquè
                          valenciana amb els quals van compar-  Plata  de  la  literatura  espanyola.  Què  encara queda molt per fer.
                          tir  època?  Fuster,  Estellés,  Sanchis  s’hauria  de  fer  des  de  l’àmbit  catala-
                      4 Guarner, Salvador…                     noparlant per a reivindicar les nostres            Purificació Mascarell
   1   2   3   4   5   6   7   8   9