Page 3 - Numero 89
P. 3

CARACTERS 89definitiva  1-1:maqueta 39. 4.qxd  8/5/20  18:39  Página 3









                                           Maria Lacueva:«Neceessitem una nova

                                       historiografia literària que vertebre i cohesione
                                              el corpus textual creat per les dones»





                                    Maria Lacueva ha escrit un assaig tan fascinant com imprescindible, Les dones fortes
                            (Institució Alfons el Magnànim - Centre Valencià d’Estudis i d’Investigació, 2019), on recupera la història
                         i la veu de les narradores en valencià durant els foscos anys del franquisme. Reivindica la perifèria (les dones)
                          de la perifèria (la producció en llengua pròpia al País Valencià) i situa en el centre del seu interés uns textos
                          oblidats per la historiografia literària hegemònica. És una tasca que ens acosta a un calidoscopi de mirades
                           femenines sobre una època no tan llunyana. Aquestes «dones fortes» reclamen ara reedicions filològiques,
                                                investigació i nous lectors. Lacueva els ha obert el camí.








                     —Maria  Beneyto,  Beatriu  Civera,  —Com a experta en el corpus textual  xanta;  L’últim  serf o  Vides  planes,  de
                   Carmelina  Sánchez-Cutillas,  Maria  de «les dones fortes», per quin títol hau-  Maria  Ibars,  se  centren  en  les  de  les
                   Ibars, Sofia Salvador… Amb Les dones  ria de començar algú que no sap res  classes  populars  de  la  Marina.
                   fortes et proposes rescabalar aquestes  d’aquesta  nòmina  d’autores  valencia-  Sánchez-Cutillas,  per  la  seua  banda,
                   autores de l’oblit que han sofert durant  nes i s’hi acosta per primera vegada?  farà memòria dels anys immediatament
                   dècades. Per quines raons van quedar  —Dependrà  sempre  dels  interessos  anteriors a la guerra, i per això situarà
                   a la perifèria del cànon literari en cata-  personals,  perquè  cadascuna  d’elles  els seus records a Altea, on va passar
                   là i per què ara ens trobem en un bon  presenta  trajectòries  molt  diferents.  bona part de la seua infantesa.
                   moment per a ressituar-les?         Això  sí,  totes  mantindran  com  a  ele-  —El  teu  estudi  se  centra  en  textos
                     —M’alegra  molt  observar  que,   ment central i definitori el punt de vista  narratius  escrits  per  dones  durant  el
                   actual ment,  hi  ha  cert  interés  per  femení. La  dona  forta,  de  Beneyto,  o  franquisme. Com va actuar la censura
                   aquesta  temàtica  perquè,  quan  vaig  Entre el cel i la terra i Una dona com  davant d’aquestes obres? Quines estra-
                   començar la meua recerca, ara fa uns  una  altra,  de  Civera,  reflecteixen  la  tègies  van  emprar  les  escriptores  per
                   deu anys, no era ben bé així, sinó tot  condició  de  les  dones  valencianes  tal de crear en un context que limitava,
                   el contrari. Les escriptores valencianes  urbanes,  de  diferents  condicions  o directament impedia, la llibertat d’ex-
                   de postguerra eren considerades com  socials, durant els anys cinquanta i sei-  pressió?
                   a elements prescindibles des de la his-                                   —Només  he  pogut  consultar  els
                   toriografia literària catalana, una dis-                                 expedients  de  censura  que  es  troben
                   criminació  que  pateixen,  encara,  la                                  accessibles,  però  són  suficients  per  a
                   majoria d’autores. La literatu-                                                  comprovar que es va actuar
                   ra  d’autora,  a  punt  de                                                       amb elles igual que amb tot-
                   començar  la  tercera  dècada                                                    hom.  És  cert  que  van  obtin-
                   del  segle  XXI,  continua  sent                                                 dre  el  permís  de  publicació
                   una  excepció,  tant  dins  del                                                  sense gaires problemes mal-
                   cànon català com dins de l’u-                                                    grat  tractar  explícitament
                   niversal.  Només  cal  obser-                                                    temes  com  l’avortament,  el
                   var,  per  exemple,  l’ínfima                                                    lesbianisme, la prostitució, la
                   presència d’aquest corpus en                                                     crítica  anticlerical,  etc.  Tinc
                   els currículums escolars o uni-                                                  la  meua  teoria  al  respecte:
                   versitaris.  La  sospita  de  la                                                 crec  que,  per  sort,  es  va
                   manca  de  rigor  que  això                                                      infravalorar  la  «perillositat»
                   implica és cada vegada més                                                       d’aquestes  obres  perquè,  al
                   generalitzada, i es comença                                                      cap i a la fi, qui llegiria una
                   a  percebre  com  a  irregular                                                   novel·la en català escrita per
                   allò que, fins ara, ha estat la                                                  una dona?
                   regla:  la  invisibilitat  del  lle-  Foto: arxiu personal                         —Entenc  que  l’anomena-
                   gat  femení.  Queda  molt  per                                                   da «quarta onada» feminista
                   fer, és cert. Però també estic                                                   que estem vivint afavoreix la
                   convençuda  que  no  hi  ha                                                      recepció  crítica  d’aquestes
                                                                                                                              3
                   marxa enrere.                                                                    autores.  Però  quina  posició
   1   2   3   4   5   6   7   8