En un moment com l’actual, en què les anàlisis de les obres de Shakespeare encara estan influïdes per interpretacions d’arrel romàntica que les llegeixen sempre des de la preeminència dels grans temes universals, la publicació d’aquest volum monogràfic de Jordi Coca s’ha d’entendre, i celebrar, com un gran pas endavant en la modernització de la crítica shakespeariana a Catalunya. Fruit de les reflexions dutes a terme a les aules de l’Institut del Teatre, on ha estat docent durant molts anys, Coca s’aproxima al bard anglès no com geni aïllat o com una icona sagrada, sinó com un dramaturg a qui podem comprendre millor si ho fem a través dels documents i informacions que ens han arribat del seu temps.
Coca s’alinea amb autors anglosaxons que han adoptat una perspectiva històrica i materialista, com ara Stephen Greenblatt —el qual irònicament advertí, tot citant l’obra El rei Lear, que «res no ve de res, ni Shakespeare»— per demostrar que aquest autor no és sinó el cim d’una dramatúrgia de la qual ell no n’era l’únic representant. Ara bé, sí que fou, però, el dramaturg en qui millor es concreten tant la gran herència escènica que va rebre pel que fa als gèneres —el teatre d’arrel religiosa, el teatre en llatí, els nous autors italians, les masques o mascarades, o la tragèdia de venjança, entre d’altres— com les tensions i contradiccions sociopolítiques d’un moment històric on les idees medievals convivien amb el progrés renaixentista.
El volum, amb la seva enorme extensió, s’estructura en sis parts, i és d’una amplitud i exhaustivitat admirables. A la introducció, de més de vuitanta pàgines en si mateixa, la segueixen cinc capítols que exploren la totalitat de les obres de Shakespeare, excloent-ne només Enric VIII i Els dos nobles cavallers, que foren escrites amb col·laboració amb altres autors. Una estructura diàfana al servei d’una nova interpretació en què Shakespeare és llegit i entès a través dels codis —històrics, religiosos, culturals, lingüístics, climàtics, de gèneres teatrals, de costums, de creences, d’actualitat— que el van fer possible.
És especialment interessant com, a cada capítol, Coca descriu la interpretació tradicional de l’obra en qüestió, i després la rebat, tot oferir-ne una lectura que, per contra, veu les obres de Shakespeare com a intervencions ideològiques dins el seu context sociopolític. Així, Romeu i Julieta no seria una tragèdia «d’individualitats» de dos joves enduts per la precipitació —com plantejaren A. C. Bradley o René Girard, per exemple— sinó una tragèdia que critica les rivalitats entre dues famílies poderoses i que té, per tant, «una clara arrel col·lectiva, social o política que amplia la concepció de la tragèdia barroca». Hamlet, reveladorament, i lluny de l’estereotip romàntic de l’intel·lectual jove i bell, s’hauria de veure com un jove gras i poc donat a resoldre assumptes pràctics, que «no està bé amb ell mateix i que, empès pels esdeveniments, […] el que fa és complicar-ho tot i fins al deliri». També de forma interessantíssima, en lloc de llegir Otel·lo com una tragèdia domèstica ocasionada per la gelosia irracional del protagonista negre i la maldat intrínseca de Iago i, per tant, de menys abast polític, Coca afirma que parla de la por a la diferència: «la tragèdia no d’un matrimoni i d’una família, tal com se sol dir, sinó d’una societat que, en témer la diferència viu a la defensiva i necessita buscar culpables per apaivagar els seus dubtes».
Coca ens diu doncs, clarament, i a diferència de molta bibliografia sobre Shakespeare, «què llegim i des d’on ho fem». Es tracta, en definitiva, d’un volum excel·lentment documentat i ple de referències a altres documents i obres teatrals i literàries del Renaixement, que el doten de gran eloqüència, dinamisme i interès. Aquest ampli ventall de referències i exemples que ofereix permet copsar, rere l’escriptor, el gran professor que és Coca i la passió que sent per Shakespeare, la qual cosa farà que el volum resulti interessant no només per als especialistes, sinó per a tothom que estigui interessat en la seva figura i en la història en general.